McDonalds kickoff för 2022. Ba Da Ba Ba Bah, I'm Lovin' It!
14:18•
2022-02-12•
Karriär
Samma morgon som min dotter Yasmine skulle flytta till NYC hade jag en direktsänd kickoff för McDonald's. Jag ville för allt i världen hinna åka med till Arlanda för att vinka av henne och tack vare att denna man, Pontus Ågeryd, så blev det möjligt.
Det är såklart inte en dröm när man ska köra en direktsändning att befinna sig på andra sidan Stockholm för man kan verkligen fastna i trafik. En direktsändning kräver att man går igenom allt från kamerapositioner, manus till inslag som ska rulla osv.. Gänget som chefade över denna sändning var som tur är väldigt erfarna personer så det var hellugnt.

Jag var både stressad över att komma sent och ledsen över att ha vinkat av min dotter för ett helt år när jag satt i bilen på väg till studion från Arlanda. Väl på plats så möttes jag av ett glatt och proffsigt gäng och all stress försvann . Tack igen Pontus Ågeryd (producent) och Sven von Haslingen som var The Big Boss för hela tjottaballongen. Det som utfördes denna dag, med plötsliga omställningar pga Covid hade aldrig gått om det inte hade varit så erfarna aktörer vid spakarna.
Hatten av och bockar och bugar djupt.

Studion var så fin, snyggt ljussatt och jättestoooor nästan som en av dom studios vi har i studiogången på SVT.

Tyvärr har jag ingen bild på Christopher som öppnade hela sändningen och hälsade alla välkomna till denna kickoff 2022 men han jobbar på McDonald´s och är en riktig programledartalang. Jag hade gärna programlett sändningen ihop med honom.

Här sitter jag med ett helt fantastiskt gäng. Det är Donkens VD Joachim Knutsson, världens härligaste Boss Lady Linda Carlsson (Director of Field Service), och Staffan Ekstam (Marknadsdirektör och geniet bakom alla legendariska kampanjer).
VD Joachim är dansk och tidigare VD för McDonald’s i Danmark. Snacket på stan är att han ligger bakom 5 galet framgångsrika rekordår i vårt kära grannland. Bra rekrytering av Donken Sverige ändå? Han är den enda dansk som pratar så att till och med jag förstår. Om jag var VD så skulle jag vilja vara som Joachim, han liksom bara har det. Självaste motsatsen till JR Ewing-VD typen.
McDonald´s är kända för att skapa känslor i sin kommunikation och deras senaste reklamfilm spelades upp på den stora skärmen under en av presentationerna. Jag har sett filmen tusen gånger och älskar den men den här dagen med all bakgrundsinfo om företagets engagemang i att skapa arbete för dom som andra verkar rata så kunde jag inte hålla tårarna tillbaka.
Regissör: Tomas Skoging Byrå: DDB
Filmen är ett upprop för Sveriges ungdomar, där man uppmanar att öppna dörren för nästa generation. Den visar ungdomar från olika tidsepoker som sjunger om dom fördomar deras generation mötts av. I 45 år har McDonald's varit en jätteviktig samhällsaktör när det gäller att ge unga människor jobb och se dom som en tillgång. Filmen är regisserad av Tomas Skoging och anledningen att jag vet det är för att Henrik är reklamfilmsregissör och varje gång jag älskar en reklam och frågar vem som gjort den så svarar Henrik alltid att det är Skoging. Han gör reklam som får tittaren att känna saker vilket är respektfullt för både budskap och mottagare.

Jag kom i kontakt med McDonald's som företag för första gången när jag gjorde en dokumentärserie om främlingsfientliga partier (Välkomna nästan allihopa). Min dåvarande researcher (från tidningen EXPO) hade uppmärksammat hur bra och effektivt McDonald's jobbar med mångfald (då med Raymond Mankowitz,vid spakarna, en legendar)
Det finns så många ungdomar och människor från andra länder som aldrig får en enda chans till arbete. Man pratar ofta om bidragsbelastande latisar, men väldigt sällan pratar man om svenska företags ovilja till att just ”öppna sin dörr och säga att man vill ha dom här”.

2021 var ett hemskt år för många men inte för McDonald's. Restriktioner och smitta fick oss att stanna hemma men inget verkar ha stoppat svenskar från att köpa hämtmat. Ett exempel är McDonalds "Giraffen" i Kalmar som tog emot 190 bilar i sin Drive-thru på en timme.

Linda som är ”Director of Field Operation” är den som har stenkoll på restaurangerna, människorna som jobbar där och mötet med kunderna. Hon har själv stått på golvet och flippat burgare och jag tänker på hur chefer i topp-positioner ofta har noll insikt om hur det är ”nere på golvet”, så är det inte i Lindas fall.

Här står jag med livets trio, jag fick hålla mig för att inte fråga om vi kanske skulle åka på semester tillsammans eller bara flytta ihop. Jag blev så peppad och och fylld med hopp efter den här sändningen men också lite skitförbannad. Jag menar här har McDonald's bevisat (i 45 år) att deras anställningsmodell där man tar vara på människors förmågor och får dom att växa snabbt är framgångsrik och fungerar.
Dom är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare, där en tredjedel har utländsk bakgrund. Dom har anställda som kommer från 100 olika länder och personal som pratar 60-tal olika språk (och det fattar ju alla är en tillgång för speglingen av dom kunder som besöker restaurangerna). Så varför blir inte McDonald's nedringda av andra företag som vill ta del av denna framgångsrika modell? Om fler företag skulle ha en Donken-syn på ungdomar och människor av annan etnicitet än svensk så skulle vårt land se helt annorlunda ut.

Innan vi skildes åt så frågade jag Staffan (Marknadsdirektör) vad som krävs för att få jobb på McDonald's.
Han svar var:
När jag slog på mobilen efter sändningen hade jag fått en bild från Yasmine på Arlanda. Hon sitter med packade väskor och boken "The tanning of America" som är skriven av hennes mentor Steve Stoute i sin hand. Hennes mentor är den som för några år sen gav henne rådet att hon skulle bygga sin karriär i NYC och det blev startskottet för hennes liv där.
Vad har Yasmines mentor för koppling med inlägget i övrigt? Jo han är mannen bakom den slogan som har rullat längst i McDonald’s historia, McDonald´s slogan “I’m Lovin’ It,”.

Från Rolling Stone magazine:
The innovative and industry-leading marketing firm Translation founded by Steve Stoute who is the consumer marketing whiz who created McDonald’s “I’m lovin’ it” ad campaign and linked the fast-food giant with pop stars.

Det är just PR och marknadsföring som är Yasmines passion. Hon fick lite plötsligt lämna sitt liv i NYC när Covid kom och var helt knäckt över det, men vändan i Sverige har utvecklat henne enormt. Nu är det andra gången gillt och hon är mer redo än någonsin. Nu ska hon studera och stärka sina kunskaper ytterligare inom marketing och med sig som sällskap under den första månaden hade hon sin storasyster.
Med Yasmines mindset, förmågan att bygga relationer och ett PR- geni som mentor så vet jag att detta kommer bli bra.
Cirkeln är sluten och Ba Da Ba Ba Bah, I'm Lovin' It!
Det är såklart inte en dröm när man ska köra en direktsändning att befinna sig på andra sidan Stockholm för man kan verkligen fastna i trafik. En direktsändning kräver att man går igenom allt från kamerapositioner, manus till inslag som ska rulla osv.. Gänget som chefade över denna sändning var som tur är väldigt erfarna personer så det var hellugnt.

Jag var både stressad över att komma sent och ledsen över att ha vinkat av min dotter för ett helt år när jag satt i bilen på väg till studion från Arlanda. Väl på plats så möttes jag av ett glatt och proffsigt gäng och all stress försvann . Tack igen Pontus Ågeryd (producent) och Sven von Haslingen som var The Big Boss för hela tjottaballongen. Det som utfördes denna dag, med plötsliga omställningar pga Covid hade aldrig gått om det inte hade varit så erfarna aktörer vid spakarna.
Hatten av och bockar och bugar djupt.

Studion var så fin, snyggt ljussatt och jättestoooor nästan som en av dom studios vi har i studiogången på SVT.

Tyvärr har jag ingen bild på Christopher som öppnade hela sändningen och hälsade alla välkomna till denna kickoff 2022 men han jobbar på McDonald´s och är en riktig programledartalang. Jag hade gärna programlett sändningen ihop med honom.

Här sitter jag med ett helt fantastiskt gäng. Det är Donkens VD Joachim Knutsson, världens härligaste Boss Lady Linda Carlsson (Director of Field Service), och Staffan Ekstam (Marknadsdirektör och geniet bakom alla legendariska kampanjer).
VD Joachim är dansk och tidigare VD för McDonald’s i Danmark. Snacket på stan är att han ligger bakom 5 galet framgångsrika rekordår i vårt kära grannland. Bra rekrytering av Donken Sverige ändå? Han är den enda dansk som pratar så att till och med jag förstår. Om jag var VD så skulle jag vilja vara som Joachim, han liksom bara har det. Självaste motsatsen till JR Ewing-VD typen.
McDonald´s är kända för att skapa känslor i sin kommunikation och deras senaste reklamfilm spelades upp på den stora skärmen under en av presentationerna. Jag har sett filmen tusen gånger och älskar den men den här dagen med all bakgrundsinfo om företagets engagemang i att skapa arbete för dom som andra verkar rata så kunde jag inte hålla tårarna tillbaka.

Filmen är ett upprop för Sveriges ungdomar, där man uppmanar att öppna dörren för nästa generation. Den visar ungdomar från olika tidsepoker som sjunger om dom fördomar deras generation mötts av. I 45 år har McDonald's varit en jätteviktig samhällsaktör när det gäller att ge unga människor jobb och se dom som en tillgång. Filmen är regisserad av Tomas Skoging och anledningen att jag vet det är för att Henrik är reklamfilmsregissör och varje gång jag älskar en reklam och frågar vem som gjort den så svarar Henrik alltid att det är Skoging. Han gör reklam som får tittaren att känna saker vilket är respektfullt för både budskap och mottagare.

Jag kom i kontakt med McDonald's som företag för första gången när jag gjorde en dokumentärserie om främlingsfientliga partier (Välkomna nästan allihopa). Min dåvarande researcher (från tidningen EXPO) hade uppmärksammat hur bra och effektivt McDonald's jobbar med mångfald (då med Raymond Mankowitz,vid spakarna, en legendar)
Det finns så många ungdomar och människor från andra länder som aldrig får en enda chans till arbete. Man pratar ofta om bidragsbelastande latisar, men väldigt sällan pratar man om svenska företags ovilja till att just ”öppna sin dörr och säga att man vill ha dom här”.

2021 var ett hemskt år för många men inte för McDonald's. Restriktioner och smitta fick oss att stanna hemma men inget verkar ha stoppat svenskar från att köpa hämtmat. Ett exempel är McDonalds "Giraffen" i Kalmar som tog emot 190 bilar i sin Drive-thru på en timme.

Linda som är ”Director of Field Operation” är den som har stenkoll på restaurangerna, människorna som jobbar där och mötet med kunderna. Hon har själv stått på golvet och flippat burgare och jag tänker på hur chefer i topp-positioner ofta har noll insikt om hur det är ”nere på golvet”, så är det inte i Lindas fall.

Här står jag med livets trio, jag fick hålla mig för att inte fråga om vi kanske skulle åka på semester tillsammans eller bara flytta ihop. Jag blev så peppad och och fylld med hopp efter den här sändningen men också lite skitförbannad. Jag menar här har McDonald's bevisat (i 45 år) att deras anställningsmodell där man tar vara på människors förmågor och får dom att växa snabbt är framgångsrik och fungerar.
Dom är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare, där en tredjedel har utländsk bakgrund. Dom har anställda som kommer från 100 olika länder och personal som pratar 60-tal olika språk (och det fattar ju alla är en tillgång för speglingen av dom kunder som besöker restaurangerna). Så varför blir inte McDonald's nedringda av andra företag som vill ta del av denna framgångsrika modell? Om fler företag skulle ha en Donken-syn på ungdomar och människor av annan etnicitet än svensk så skulle vårt land se helt annorlunda ut.

Innan vi skildes åt så frågade jag Staffan (Marknadsdirektör) vad som krävs för att få jobb på McDonald's.
Han svar var:
"Inställningen avgör vem som får jobbet".
När jag slog på mobilen efter sändningen hade jag fått en bild från Yasmine på Arlanda. Hon sitter med packade väskor och boken "The tanning of America" som är skriven av hennes mentor Steve Stoute i sin hand. Hennes mentor är den som för några år sen gav henne rådet att hon skulle bygga sin karriär i NYC och det blev startskottet för hennes liv där.
Vad har Yasmines mentor för koppling med inlägget i övrigt? Jo han är mannen bakom den slogan som har rullat längst i McDonald’s historia, McDonald´s slogan “I’m Lovin’ It,”.

Från Rolling Stone magazine:
The innovative and industry-leading marketing firm Translation founded by Steve Stoute who is the consumer marketing whiz who created McDonald’s “I’m lovin’ it” ad campaign and linked the fast-food giant with pop stars.

Det är just PR och marknadsföring som är Yasmines passion. Hon fick lite plötsligt lämna sitt liv i NYC när Covid kom och var helt knäckt över det, men vändan i Sverige har utvecklat henne enormt. Nu är det andra gången gillt och hon är mer redo än någonsin. Nu ska hon studera och stärka sina kunskaper ytterligare inom marketing och med sig som sällskap under den första månaden hade hon sin storasyster.
Med Yasmines mindset, förmågan att bygga relationer och ett PR- geni som mentor så vet jag att detta kommer bli bra.
Cirkeln är sluten och Ba Da Ba Ba Bah, I'm Lovin' It!
1
Älskar denna blogg